Przejdź do głównej zawartości

Nie oddaliśmy Manufakturze tramwajów

Centrum handlowo-usługowe Manufaktura -- wskazywane przez niejednego jako eldorado komunikacyjne, gdzie można samochodem, bo parking (obecnie w Manufakturze może równocześnie parkować niemal 3100 samochodów) [1] -- poinformowało o realizacji nowego, piętrowego parkingu o pojemności 420 miejsc parkingowych. Warto przy okazji zwrócić uwagę na fakt, że nie będzie to parking podziemny, którego od czasu do czasu domagają się ci nieco mniej liczący publiczny grosz mieszkańcy miasta. Cóż, it's all about money.

Wracając jednak -- jak powszechnie wiadomo każdy prywatny przedsiębiorca uwielbia wydawać swoje pieniądze i kiedy tylko ma taką możliwość robi to. Tylko że nie.

Na funkcjonowanie transportu zbiorowego w tym rejonie Manufaktura (bezpośredniego) przełożenia nie ma, odpowiada jedynie za realizację swojego interesu finansowego i to, co leży w jej gestii, to rozwiązywać problemy z dotarciem klientów w swoim zakresie i dla pomnożenia swoich zysków.

Celem centrum handlowego nie jest świadome kształtowanie polityki transportowej miasta. Dlatego Manufaktura buduje za jedyne 5 milionów euro dodatkowy, wielopoziomowy parking na 420 miejsc. To, że w dłuższej perspektywie nie rozwiąże to żadnych problemów, jedynie przyczyni się do ich pogłębienia, to zupełnie inna sprawa, z której niekoniecznie muszą sobie teraz zdawać sprawę władze Manufaktury (choć wie już o tym nawet Onet).


Swoją drogą -- à propos pieniędzy -- dla mnie całkiem ciekawym zabiegiem jest wydawanie 5 mln euro, czyli ponad 20 milionów złotych (według planów, przy realizacji koszty przecież mogą wzrosnąć), aby zwiększyć liczbę miejsc parkingowych o nieco ponad 1/7 w stosunku do aktualnego stanu -- zaś te 420 "nowych" miejsc (zgodnie z wizualizacjami) zajmie część z dostępnych obecnie 3100 miejsc parkingowych. Ale co kto lubi.

Jednak jeśli jeden z czołowych łódzkich radnych, często wypowiadających się na tematy transportowe, komentuje tę sytuację słowami "Długo wyczekiwany poziomowy parking w Manufakturze powstanie. Zakupy będą łatwiejsze :-)" - to już mówi samo za siebie.


I właśnie takie decyzje -- oraz reakcje -- najlepiej pokazują obecny stan (czyt. efektywność) transportu zbiorowego w Łodzi.

Łodzi -- oddaj reszcie miasta atrakcyjne MPK, bo dla Manufaktury to już i tak o jedną decyzję i 5 mln euro za późno.


Źródła:
[1] Alicja Zboińska, Nowy trzypoziomowy parking powstaje w Manufakturze, Dziennik Łódzki, 3 marca 2014 [dostęp: 04.04.2014].

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cenzura raportu Karskiego (zagadnienia żydowskie w kraju)

O tym wpisie myślałem już od czasu obejrzenia w kinie filmu Sławomira Grünberga " Karski i władcy ludzkości " (w mojej opinii film średni, w bardzo dużej części odtwórczy -- w pewnym stopniu film zmarnowanego potencjału, ale to już temat na inną okazję). W jakiś sposób jest to też nawiązanie to wcześniejszych postów z cyklu [wycinki z prasy] -- chodzi o przybliżenie czegoś, na co w internecie można pewnie gdzieś trafić, ale po pierwsze trzeba wiedzieć gdzie szukać, po drugie zaś -- absolutnie się nie Googluje. Zacznijmy od tego, że Muzeum Historii Polski ma dwie podstrony poświęcone w całości osobie Jana Romualda Kozielewskiego , znanego powszechnie jako Jan Karski: Jan Karski. Niedokończona misja oraz Jan Karski - pakiet edukacyjny . Na tej drugiej stronie w dziale "Misja" znajdziemy treść raportów Karskiego -- dokumentów uważanych za jedno z najważniejszych polskich świadectw na temat Holocaustu (obok raportów Pileckiego ; czy to nie ciekawe, że zarówno

Podcasty warte słuchania

Czasami, kiedy zabawię na facebooku nieco dłużej niż zwykle, trafiam dość szybko na pewną liczbę 'wszystkowiedów' (choć, z tego co kojarzę, Julian Tuwim znalazł dla nich ciekawsze i trafniejsze określenie...), którzy od razu przypominają mi, dlaczego więcej czasu niż na fb spędzam na słuchaniu podcastów. Pomyślałem, że jakimś (lepszym lub gorszym) pomysłem jest podzielenie się ich listą i rekomendacja dla tych najciekawszych. Z jednej strony to jakaś forma choć skromnego docenienia ich twórców i twórczyń, z drugiej - może komuś się ona przyda, kiedy będzie potrzebował ciekawszego miejsca do ukrycia się przed "nie znam się, ale i tak powiem ci, jak jest". Podcasty, które wspieram finansowo: 1. Dział Zagraniczny - nieczęsto zdarza mi się cenić kogoś tak bardzo, jak cenię sobie Macieja Okraszewskiego. I to nie tylko w odniesieniu do ogromnej pracy, którą wykonuje, oraz wiedzy i umiejętności, które ma. Pasuje mi również jego "filozofia życiowa" w kwestiach dzi

Blogi 2009

Wpis z nurtu out-of-control, czyli robię wszystko, czego nie trzeba -- odkładając na bok rzeczy, które zrobić muszę ;-) ( prokrastynacja w czystej postaci). Korzystając z konkursu na blog roku 2009 postanowiłem sprawdzić, co tam ciekawego w blogosferze -- przy okazji licząc na to, że znajdę coś nowego i ciekawego do czytania. Całe szczęście są kategorie, także od razu odpuściłem sobie przeglądanie blogów, które zdecydowanie nie są mi potrzebne do szczęścia. Także odpadły wszystkie z "Ja i moje życie", "Polityki" (mam tego wystarczająco na co dzień), "Teen" (przepraszam młodsze Koleżanki i młodszych Kolegów, to nie z braku szacunku do Was -- po prostu nie interesuje mnie to, o czym piszecie; żeby nie było, kategorię na wszelki wypadek przejrzałem)... No dobrze, odpuściłem sobie właściwie wszystkie kategorie oprócz "Profesjonalne", którą sumiennie przewertowałem. I znalazłem coś dla siebie, ale że na razie konkurs trwa, nie będę robił komuś darmo