Centrum handlowo-usługowe Manufaktura -- wskazywane przez niejednego jako eldorado komunikacyjne, gdzie można samochodem, bo parking (obecnie w Manufakturze może równocześnie parkować niemal 3100 samochodów) [1] -- poinformowało o realizacji nowego, piętrowego parkingu o pojemności 420 miejsc parkingowych. Warto przy okazji zwrócić uwagę na fakt, że nie będzie to parking podziemny, którego od czasu do czasu domagają się ci nieco mniej liczący publiczny grosz mieszkańcy miasta. Cóż, it's all about money.
Wracając jednak -- jak powszechnie wiadomo każdy prywatny przedsiębiorca uwielbia wydawać swoje pieniądze i kiedy tylko ma taką możliwość robi to. Tylko że nie.
Wracając jednak -- jak powszechnie wiadomo każdy prywatny przedsiębiorca uwielbia wydawać swoje pieniądze i kiedy tylko ma taką możliwość robi to. Tylko że nie.
Na funkcjonowanie transportu zbiorowego w tym rejonie Manufaktura (bezpośredniego) przełożenia nie ma, odpowiada jedynie za realizację swojego interesu finansowego i to, co leży w jej gestii, to rozwiązywać problemy z dotarciem klientów w swoim zakresie i dla pomnożenia swoich zysków.
Celem centrum handlowego nie jest świadome kształtowanie polityki transportowej miasta. Dlatego Manufaktura buduje za jedyne 5 milionów euro dodatkowy, wielopoziomowy parking na 420 miejsc. To, że w dłuższej perspektywie nie rozwiąże to żadnych problemów, jedynie przyczyni się do ich pogłębienia, to zupełnie inna sprawa, z której niekoniecznie muszą sobie teraz zdawać sprawę władze Manufaktury (choć wie już o tym nawet Onet).
Swoją drogą -- à propos pieniędzy -- dla mnie całkiem ciekawym zabiegiem jest wydawanie 5 mln euro, czyli ponad 20 milionów złotych (według planów, przy realizacji koszty przecież mogą wzrosnąć), aby zwiększyć liczbę miejsc parkingowych o nieco ponad 1/7 w stosunku do aktualnego stanu -- zaś te 420 "nowych" miejsc (zgodnie z wizualizacjami) zajmie część z dostępnych obecnie 3100 miejsc parkingowych. Ale co kto lubi.
Jednak jeśli jeden z czołowych łódzkich radnych, często wypowiadających się na tematy transportowe, komentuje tę sytuację słowami "Długo wyczekiwany poziomowy parking w Manufakturze powstanie. Zakupy będą łatwiejsze :-)" - to już mówi samo za siebie.
I właśnie takie decyzje -- oraz reakcje -- najlepiej pokazują obecny stan (czyt. efektywność) transportu zbiorowego w Łodzi.
Łodzi -- oddaj reszcie miasta atrakcyjne MPK, bo dla Manufaktury to już i tak o jedną decyzję i 5 mln euro za późno.
Źródła:
[1] Alicja Zboińska, Nowy trzypoziomowy parking powstaje w Manufakturze, Dziennik Łódzki, 3 marca 2014 [dostęp: 04.04.2014].
Komentarze