Nie jestem specjalistą od PR. Co do zasady wolę też zostawiać tę robotę ludziom, którzy się na niej znają. Lubię za to -- jeśli tylko mam taką możliwość -- obserwować pracę fachowców. Nawet, jeżeli w danej dziedzinie nie zostanę "starym wyjadaczem" (nie zawsze mam też taką potrzebę lub ambicje), to przynajmniej się czegoś nauczę. Chociażby podstaw. I o podstawach chcę dzisiaj właśnie tutaj.
Budżetem obywatelskim w Łodzi interesuję się od samego początku, czyli od momentu tworzenia koncepcji i pierwszych założeń. Może dlatego zwróciłem uwagę na pojawienie się na serwisie społecznościowym F. drugiej strony promującej tę ideę: Budżet Obywatelski Łódź [1], łudząco podobną do starszej i znacznie popularniejszej witryny Budżet Obywatelski dla Łodzi. Tyle tytułem wprowadzenia.
A teraz drodzy administratorzy strony Budżet Obywatelski Łódź: historia w 4 punktach o tym, czego w komunikacji kanałami social media z pewnością NIE robimy:
1. Nie usuwamy wpisów zamieszczonych na Waszej stronie, o ile nie naruszają one prawa, dobrych obyczajów czy też innych zasad współżycia społecznego.
2. W miarę możliwości staramy się odpisywać na prywatne wiadomości z pytaniem o to, dlaczego dany wpis został ze strony usunięty. Przecież mógł być to przypadek, drobny wypadek przy pracy. Nic takiego by się nie stało.
ps. To, że dana wiadomość została przez Was wyświetlona, bardzo dobrze widać.
3. Nie, usunięcie publicznego wpisu, który ukazał się na Waszej stronie na portalu społecznościowym F. (tak, żeby się dalej u Was nie wyświetlał), nie jest rozwiązaniem sprawy. Wpis pozostanie opublikowany, a Wasze działanie może spowodować efekt odwrotny od zamierzonego: pojawią się pod nim kolejne komentarze, będzie lubiany przez kolejne osoby, jeszcze ktoś -- nie daj Borze Tucholski Cicho Szumiący -- go udostępni albo napisze o tym na blogu...
4. Zablokowanie na Waszej stronie osoby, która jedynie chciała się czegoś od Was dowiedzieć, naprawdę nie jest najlepszym rozwiązaniem. W zasadzie jest to rozwiązanie najgorsze, niezgodne ze sztuką i odradzane przez wszystkich zawodowo zajmujących się komunikacją w mediach społecznościowych.
W razie wątpliwości co do stosowania powyższych zasad polecam Wam kontakt z jakimś specjalistą od promocji i marketingu, najlepiej specjalizującym się w zagadnieniach social media. Lojalnie jednak ostrzegam -- jego porady (w przeciwieństwie do moich skromnych 4 punktów) mogą sporo kosztować. Za wiedzę się płaci.
Przyjmuję też do wiadomości wersję, że być może chodziło Wam o kontrowersję, naparzankę internetową oraz hejt. Być może to jedyny sposób na skuteczne wypromowanie tego niewiele znaczącego -- na obecną chwilą -- internetowego tworu. Być może sposób jedyny, który przyszedł Wam w danym momencie do głowy, bo pewnie specjaliści mogliby pomóc wymyślić coś bardziej efektownego i efektywnego (np. usunięcie wpisu jakiegoś internetowego celebryty skaczącego do wody..).
Tak czy inaczej -- cieszę się, że kolejny raz mogłem pomóc :-)
Źródła / komentarze:
[1] Mam podejrzenie (graniczące z pewnością), że stronę tę założyli urzędnicy miejscy -- jednak w związku z podejmowanymi działaniami (brakiem odpowiedzi oraz założoną blokadą) nie jestem w stanie tego podejrzenia potwierdzić.
Komentarze