Przejdź do głównej zawartości

Podcasty warte słuchania

Czasami, kiedy zabawię na facebooku nieco dłużej niż zwykle, trafiam dość szybko na pewną liczbę 'wszystkowiedów' (choć, z tego co kojarzę, Julian Tuwim znalazł dla nich ciekawsze i trafniejsze określenie...), którzy od razu przypominają mi, dlaczego więcej czasu niż na fb spędzam na słuchaniu podcastów. Pomyślałem, że jakimś (lepszym lub gorszym) pomysłem jest podzielenie się ich listą i rekomendacja dla tych najciekawszych. Z jednej strony to jakaś forma choć skromnego docenienia ich twórców i twórczyń, z drugiej - może komuś się ona przyda, kiedy będzie potrzebował ciekawszego miejsca do ukrycia się przed "nie znam się, ale i tak powiem ci, jak jest".

Podcasty, które wspieram finansowo:

1. Dział Zagraniczny - nieczęsto zdarza mi się cenić kogoś tak bardzo, jak cenię sobie Macieja Okraszewskiego. I to nie tylko w odniesieniu do ogromnej pracy, którą wykonuje, oraz wiedzy i umiejętności, które ma. Pasuje mi również jego "filozofia życiowa" w kwestiach dzielenia się wiedzą, czerpania wiedzy od osób mądrzejszych i więcej wiedzących, uczciwego i otwartego podejścia do prowadzonej działalności (również w jej wymiarze finansowym). Generalnie facet, przed którym bez żadnej przesady ściągnąłbym czapkę z głowy. Do tego łodzianin, jeśli dla kogoś to akurat istotne ;-)

2. Podkast amerykański - w jakimś sensie odnajduję się też w podejściu i poczuciu humoru duetu Pawłowski & Tarczyński. A że jest to podcast wspierany mniej hojnie od części innych słuchanych przeze mnie podcastów, to jakieś złotówki lecą do nich również ode mnie. A słuchać rzetelnych i pogłębionych materiałów o USA moim zdaniem warto. To niezwykle ciekawy przypadek państwa, które teoretycznie ma wszystko (a przynajmniej znacznie więcej od zdecydowanej większości miejsc na tym łez padole), a  jednocześnie to kraj w znacznym stopniu dysfunkcyjny. To kubeł zimnej wody na głowę i ciekawa lekcja o świecie.

Inne podcasty, w podziale na kategorie (czyli czego moim zdaniem warto słuchać, żeby się czegoś dowiedzieć).

Sprawy międzynarodowe: Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka, Ośrodek Studiów Wschodnich - OSW, Nowa Europa Wschodnia, Ziemia zbyt obiecana.

Literatura:

  • Raport z Literatury Agnieszki Budnik (najlepszy polski podcast literacki, na jaki dotychczas trafiłem),
  • Porozmawiajmy o tłumaczeniach Wojciecha Wołoszyka (podcast IURIDICO Legal & Financial Translations) - polecam osobom zainteresowanym szeroko pojętą translatoryką.
  • Antropologiczne szepty (nagrania Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna) - niestety - najpewniej ze względu na finansowanie, a w zasadzie jego brak, realizację projektu zakończono w grudniu 2021 r. po emisji 13 nagrań. Ale są to na tyle dobre materiały, że warto poświęcić na nie czas. Liczę po cichu, że kiedyś wrócą do nagrywania rozmów o literaturze z perspektywy antropologicznej.

Inne podcasty:

  • jeżeli interesują Cię nowoczesne technologie telekomunikacyjne, to świetnym wyborem są Techstorie Sylwi Czubkowskiej i Joanny Sosnowskiej (jeden z tych podcastów, w których odsłuchane mam _wszystkie_ odcinki - i wciąż czekam na kolejne).
  • Nauka. To lubię Tomasza Rożka - jeżeli interesuje Cię szeroko pojęta nauka, ten podcast jest dla Ciebie (również odsłuchałem już wszystkich dostępnych nagrań - i czekam na kolejne).
  •  Radio Naukowe Karoliny Głowackiej - z polecenia od znajomych. Zacząłem słuchać pierwszych odcinków i kupił mnie ten program. Jakością spokojnie dorównuje Nauce Tomasza Rożka. Cieszy mnie, że jest coraz więcej miejsc, w których można posłuchać ciekawych (i bardzo dobrych merytorycznie) rozmów na poważne, naukowe tematy.
  • Magazyn Miasta/ Cities Magazine - przez przesycenie (prywatne i zawodowe) tematami związanymi z funkcjonowaniem miast trochę zostawiłem ten obszar, ale kiedy chcę do niego wrócić i spróbować się czegoś ciekawego dowiedzieć, sięgam do nagrań rozmów Artura Celińskiego - bo zamiast wygładzać tematy albo omawiać je sztampowo, potrafi rozmówcę przycisnąć. O wskazaniach polemicznych Karola Irzykowskiego, którymi się kierował, przeczytałem kiedyś: walczył naraz ze wszystkimi, bronił wszystkich stanowisk przed ofensywą upraszczaczy, choć je także sam dla próby podważał, aby wykryć całą złożoną prawdę, wcielał się i wmyślał w obce stanowiska, dopowiadał za innych, a także wątpił w innych. Myślę, że w jakimś stopniu Artur te założenia realizuje, a przynajmniej wyraźnie się od nich nie uchyla. Uważam, że w przypadku bieżących tematów to szczególnie ważne.
  • Audycje Kulturalne - podcast Narodowego Centrum Kultury. Projekt realizowany na całkiem fajnym poziomie, mimo 'bryndzy' w sferze kultury, utrzymującej się przez sporą część okresu władzy PiS pod (ekhm) 'światłym' przewodnictwem ministra Piotra Glińskiego (koniecznie "profesora", inaczej chyba nie można go zapowiadać). Szacunek za to dla Twórców i Twórczyń! Fajne miejsce dla tych, którzy chcą być z polskim światem kulturalnym na bieżąco (informacje z całego kraju). Jedyny istotny minus tego podcastu to... częstotliwość emisji nagrań. Są wydawane tak często, że trudno być z nimi na bieżąco (słuchając również innych podcastów). Za to audycje tematyczne / przekrojowe nie starzeją się tak szybko i fajnie się do nich wraca.
  • podcast Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Muzeum zrealizowało cykl nagrań "Nie bądź obojętny", prowadzonych przez Karolinę Wigurę, w czasie których rozmawiano o temacie "obojętności" w kontekście historycznym, filozoficznym, antropologicznym i teologicznym. Napiszę wprost - tak dobrych i uczciwych intelektualnie (!) rozmów już dawno nie miałem okazji słuchać. Olbrzymia ulga po wymęczeniu przez wyzute z głębszego sensu przez ich bezrefleksyjne powtarzanie hasła "we must remember" i "never again" (tu jestem całkowicie po stronie Davida Rieffa). Być może dlatego te nagrania były mi aż tak potrzebne i dlatego tak bardzo je cenię.

[tu też drobna uwaga na marginesie: na stronie podcastu muzeum POLIN znajdziecie również cykl nagrań zrealizowanych w ramach wystawy "Wokół nas morze ognia. Losy żydowskich cywilów podczas powstania w getcie warszawskim". Osobom o dużej wrażliwości _odradzam!_ odsłuchiwanie tych nagrań...]

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cenzura raportu Karskiego (zagadnienia żydowskie w kraju)

O tym wpisie myślałem już od czasu obejrzenia w kinie filmu Sławomira Grünberga " Karski i władcy ludzkości " (w mojej opinii film średni, w bardzo dużej części odtwórczy -- w pewnym stopniu film zmarnowanego potencjału, ale to już temat na inną okazję). W jakiś sposób jest to też nawiązanie to wcześniejszych postów z cyklu [wycinki z prasy] -- chodzi o przybliżenie czegoś, na co w internecie można pewnie gdzieś trafić, ale po pierwsze trzeba wiedzieć gdzie szukać, po drugie zaś -- absolutnie się nie Googluje. Zacznijmy od tego, że Muzeum Historii Polski ma dwie podstrony poświęcone w całości osobie Jana Romualda Kozielewskiego , znanego powszechnie jako Jan Karski: Jan Karski. Niedokończona misja oraz Jan Karski - pakiet edukacyjny . Na tej drugiej stronie w dziale "Misja" znajdziemy treść raportów Karskiego -- dokumentów uważanych za jedno z najważniejszych polskich świadectw na temat Holocaustu (obok raportów Pileckiego ; czy to nie ciekawe, że zarówno

Blogi 2009

Wpis z nurtu out-of-control, czyli robię wszystko, czego nie trzeba -- odkładając na bok rzeczy, które zrobić muszę ;-) ( prokrastynacja w czystej postaci). Korzystając z konkursu na blog roku 2009 postanowiłem sprawdzić, co tam ciekawego w blogosferze -- przy okazji licząc na to, że znajdę coś nowego i ciekawego do czytania. Całe szczęście są kategorie, także od razu odpuściłem sobie przeglądanie blogów, które zdecydowanie nie są mi potrzebne do szczęścia. Także odpadły wszystkie z "Ja i moje życie", "Polityki" (mam tego wystarczająco na co dzień), "Teen" (przepraszam młodsze Koleżanki i młodszych Kolegów, to nie z braku szacunku do Was -- po prostu nie interesuje mnie to, o czym piszecie; żeby nie było, kategorię na wszelki wypadek przejrzałem)... No dobrze, odpuściłem sobie właściwie wszystkie kategorie oprócz "Profesjonalne", którą sumiennie przewertowałem. I znalazłem coś dla siebie, ale że na razie konkurs trwa, nie będę robił komuś darmo