Wiadomość zamieszczona kilka dni temu na portalu inhabitat. design will save the world ostatecznie przybiła, pogrążyła i wirtualnie skopała wewnętrzne organy rozsądku. W Hamburgu właśnie planują ufundowanie sobie gigantycznego, zielonego dachu, przykrywającego fragmenty autostrady A7, przebiegającej przez miasto (która to z kolei jest "bólem głowy dla mieszkańców").
Co do finansowania inwestycji -- wkleję oryginalny fragment tekstu zamieszczonego przez Marka Boyera, żeby nie powielać pracy (dla nieznających angielskiego -- google tłumacz przełoży to z ichniejszego na nasze w stopniu wystarczającym do zrozumienia przekazu).
The A7 cover is expected to cost €600 - €700 million, and it will mostly be financed by the federal government, but some of the funding will also come from selling city-owned land adjacent to the autobahn that is currently being used by gardeners to private real estate developers. The gardeners who are displaced from their plots will be given new plots on top of the green roof canopy. Construction on the A7 cover is set to begin in 2012. [1]
Rodzą się w związku z tym dwa zasadnicze pytania:
1. Dlaczego Niemcom opłaca się wydawać tak duże środki na realizację takiej inwestycji;
2. Czy musimy nadal realizować tak duże inwestycje drogowe w centrach miast, kiedy wszyscy inny kombinują, jak zminimalizować ich negatywne skutki.
2. Czy musimy nadal realizować tak duże inwestycje drogowe w centrach miast, kiedy wszyscy inny kombinują, jak zminimalizować ich negatywne skutki.
Żeby znowu nie musieć powielać, zacytuję kolegę WN z facebooka:
Strategicznie przed polskimi miastami stoi pytanie o to co jest ważniejsze dla miasta przy naszych ograniczonych znacznie bardziej możliwościach inwestycyjnych:
- wygoda poruszania się samochodem, kosztem miasta, kosztem wartości nieruchomości
i dochodów podatkowych,
- wygoda mieszkania kosztem konieczności zmiany potrzeb i nawyków transportowych, ale
i zmiany modelu gospodarczego i początkowo wydajności gospodarczej.
Łódź musi sobie na takie pytania odpowiedzieć. Tym bardziej, że aktualnie idzie w zupełnie innym kierunku...
(o czym dość wyraźnie pisze Jarek Ogrodowski u rzecznika).
Źródło:
[1] Mark Boyer, Hamburg is Building a Giant Green Roof Cover Over Sections of the A7 Motorway, inhabitat. design will save the world, 16.11.2011 [dostęp: 21.11.2011]
Komentarze